Druk DTG – co to za metoda znakowania i czym się wyróżnia?

Jaką metodą wybrać do znakowania odzieży sportowej?
Jaką metodą wybrać do znakowania odzieży sportowej?
30 stycznia 2023
Jak wybrać bluzy firmowe z logo dla pracowników
Jak wybrać bluzy firmowe z logo dla pracowników?
13 kwietnia 2023
Jaką metodą wybrać do znakowania odzieży sportowej?
Jaką metodą wybrać do znakowania odzieży sportowej?
30 stycznia 2023
Jak wybrać bluzy firmowe z logo dla pracowników
Jak wybrać bluzy firmowe z logo dla pracowników?
13 kwietnia 2023
Druk DTG – co to za metoda znakowania i czym się wyróżnia?

Znakowanie odzieży cieszy się nieustającą popularnością. Nadruk najczęściej pojawia się na odzieży sportowej oraz bluzach, gadżetach czy czapkach. Kluczowy jest tutaj jednak wybór odpowiedniej techniki znakowania, która zapewni trwałość i satysfakcjonujący efekt. Jedną z najlepszych i zarazem najnowocześniejszych metod nadruku jest tzw. druk cyfrowy bezpośredni, czyli DTG. Czym się wyróżnia?

Co to jest nadruk DTG?

Wiele osób zastanawia się, co to jest druk DTG? Z definicji druk cyfrowy bezpośredni, czyli w skrócie DTG (z j. angielskiego Direct to Garment) to powszechnie wykorzystywana metoda znakowania odzieży, która cechuje się wyjątkowymi możliwościami. Pozwala ona niemal idealnie odwzorować szczegóły wybranego projektu oraz osiągnąć głęboką intensywność barw.

W takim razie, jak wygląda nadruk DTG? Przede wszystkim jest to metoda, którą stosuje się w przypadku wymagających nadruków — najczęściej do nanoszenia zdjęć, choć nie tylko. W ten sposób znakowane są koszulki, torby, bluzy i inne materiały bawełniane (zaleca się, by wybrany materiał był wykonany przynajmniej w 80% z bawełny).

Nadruk bezpośredni DTG – co to za metoda?

Nowoczesna technologia druku DTG z powodzeniem zastępuje inne techniki znakowania odzieży. Jest ona znacznie skuteczniejsza niż np. wciąż popularny sitodruk. Proces znakowania opiera się tutaj na wykorzystaniu specjalnych drukarek i natryskiwaniu atramentu na wybrany element odzieży. Druk DTG często porównuje się do tradycyjnych drukarek z tą różnicą, że tutaj wykorzystywany jest bawełniany materiał. 

Technikę druku cyfrowego bezpośredniego wykorzystuje się w tworzeniu zaawansowanych projektów — w tym także do znakowania odzieży roboczej. Metoda ta pozwala uzyskać niemal dowolny kolor, a w procesie produkcyjnym nie są wymagane żadne dodatkowe narzędzia. W rezultacie nadruk wykonany metodą DTG powstaje bardzo szybko i jest on tańszy od innych technik znakowania odzieży. Przed zgrzewaniem wybranego wzoru, odzież umieszcza się na podkładce, która przechodzi przez drukarkę. Dzięki temu aplikacja farby na materiale jest niezwykle precyzyjna i skuteczna.

Zalety wyboru druku bezpośredniego DTG

Wybór druku cyfrowego bezpośredniego to przede wszystkim błyskawiczna realizacja zamówienia. Poza tym metoda ta pozwala na precyzyjne odwzorowanie danego projektu przy zachowaniu wszelkich szczegółów i najmniejszych elementów. Mowa o rozdzielczości 1200 DPI, która umożliwia drukowanie zdjęć na odzieży w bardzo wysokiej jakości. Co więcej, druk DTG cechuje się trwałością — obraz nie kruszy się, nie niszczy i nie pęka.

Klient może też wybierać spośród niemal nieograniczonej palety kolorów, które odznaczają się właściwą głębią i ostrością. Wykonany w ten sposób nadruk jest elastyczny i lekki, dzięki czemu przepuszcza powietrze. W rezultacie odzież jest komfortowa w noszeniu, a cały proces stosunkowo tani nawet przy pojedynczym zamówieniu.

Czy druk DTG będzie odpowiedni do każdego zamówienia?

Każda metoda znakowania odzieży ma swoje wady i zalety. Druk DTG najlepiej stosować na naturalnych tkaninach, takich jak bawełniane bluzy, torby oraz koszulki. Przyjmuje się, że wybrany materiał nie powinien posiadać w składzie więcej niż 20% poliestru.

Inną z wad takiego rozwiązania jest fakt, że nadruk DTG może być umieszczony tylko z przodu lub z tyłu odzieży. Nie da się nim zadrukować całego ubrania przy wykorzystaniu jednego wzoru. 

Jak utrwalić druk DTG?

Druk cyfrowy na odzieży cechuje się trwałością do około 150 prań. Można go jednak dodatkowo utrwalić, jeśli tylko zastosujemy się do kilku kluczowych zasad. Przede wszystkim maksymalna temperatura prania nie powinna przekraczać 40 stopni Celsjusza. Nie powinno się też stosować mocnej chemii, ani korzystać z automatycznego suszenia. Ponadto odzież z nadrukiem pierze się i prasuje wyłącznie na lewej stronie.