Druk lateksowy – technologia druku wielkoformatowego

Gdzie mogę zaprojektować własną koszulkę?
Gdzie mogę zaprojektować własną koszulkę?
18 kwietnia 2023
Druk sublimacyjny – technika druku wykorzystująca zjawisko sublimacji
Druk sublimacyjny – technika druku wykorzystująca zjawisko sublimacji
29 maja 2023
Gdzie mogę zaprojektować własną koszulkę?
Gdzie mogę zaprojektować własną koszulkę?
18 kwietnia 2023
Druk sublimacyjny – technika druku wykorzystująca zjawisko sublimacji
Druk sublimacyjny – technika druku wykorzystująca zjawisko sublimacji
29 maja 2023
Druk lateksowy – technologia druku wielkoformatowego

Ekologiczny druk lateksowy to metoda wykorzystywana przede wszystkim w reklamie. Druk wielkoformatowy to powszechnie stosowana technika nanoszenia informacji reklamowych na banery. Użyta mieszanka ma wyjątkowe właściwości. Zapewnia doskonałe odwzorowanie grafiki oraz odporność na działanie czynników zewnętrznych. Jest bezpieczna dla ludzi i środowiska naturalnego. Sprawdź, na czym polega druk lateksowy!

Czym jest druk lateksowy?

Wśród współcześnie stosowanych metod nanoszenia grafiki na tworzywa sztuczne, dużym zainteresowaniem cieszy się druk lateksowy. Co to jest? Druk lateksowy wykorzystuje tusz produkowany na bazie wody z dodatkiem solwentów, pigmentów i żywicy. Specjalna drukarka lateksowa nanosi krople tuszu na powierzchnię tkaniny lub tworzywa. W procesie powstają nadruki z pigmentu utrwalonego w lateksie. Na czym polega ta technika drukowania? Druk nanoszony jest na specjalną folię, a następnie przenoszony na docelowy materiał – najczęściej jest to tkanina poliestrowa, folia lub płótno. Po naniesieniu tuszu woda odparowuje w wysokiej temperaturze, pozostawiając na powierzchni pigment rozpuszczony w lateksowej powłoce, czyli w żywicy.

Druk lateksowy – poznaj jego zastosowanie

Możliwość zastosowania na materiale powlekanym i niepowlekanym daje wiele sposobów wykorzystania tej metody. Druk lateksowy spotykany jest na banerach, fototapetach, plandekach i dekoracjach budynków. Świetne odwzorowanie kolorów i proekologiczność to dwie cechy, które wyróżniają tę technikę nanoszenia grafiki, co przekłada się na jej popularność i wszechstronność.

Zaawansowana technologia nadruku lateksowego pozwala na nanoszenie grafik i informacji na materiały o zróżnicowanych właściwościach i fakturach. Dlatego powszechnie spotyka się zastosowanie druku lateksowego na tkaninach takich jak płótno i poliester. Wybór druku o dużym formacie jest w tym przypadku oczywisty, gdyż wymienione materiały charakteryzują się doskonałą trwałością. Są wytrzymałe i przez długi czas mogą być nośnikiem reklamy lub innej informacji, ponieważ promieniowanie UV, deszcz, wiatr i różnice temperatur nie powodują pogorszenia ich wyglądu.

Druk lateksowy – wady i zalety

Do najważniejszych zalet druku lateksowego należy fakt, iż użyte farby są nietoksyczne i nie mają zapachu. Ponadto trwałość nadruków jest bardzo zadowalająca. Gotowe nadruki są odporne na działanie promieniowania słonecznego. Ich powierzchnia nie blaknie i nie niszczy się. Nie jest też podatny na uszkodzenia mechaniczne takie jak zadrapania. Wydruki wykonane w opisywanej technice odznaczają się dużą wytrzymałością i odpornością na wpływ czynników zewnętrznych. Dlatego świetnie nadają się do zastosowania na zewnątrz budynków, gdzie wydruki wielkopowierzchniowe stale narażone są na działanie zjawisk atmosferycznych. Do zalet należy zaliczyć także fakt, iż nadruk wykonany w technologii lateksowej nie wymaga dalszej obróbki i jest od razu gotowy do użytku, co zmniejsza koszty drukowania i przyspiesza produkcję.

Jeśli chodzi o wady, wiążą się one z wydatkami ponoszonymi na wydruki. Wśród nich wymienić trzeba dość wysoki koszt zakupu maszyn odpowiednich do wykonywania nadruków lateksowych. Jest to koszt jednorazowy. Jednak ich eksploatacja wiąże się z dużym zużyciem energii, co w niektórych przypadkach może zmniejszać zysk.

Druk lateksowy to ekologiczna alternatywa dla innych rodzajów druku wielkoformatowego. Gwarantuje doskonałe odwzorowanie szczegółów, wyjątkowo żywe kolory i ponadprzeciętną trwałość. Dlatego ta technika nadruku jest popularna wśród producentów reklamy w plenerze.